www.maderandaghdar.blogspot.com

Sunday 26 June 2011

تجمع اعتراضی در 25 شهر جهان در حمایت از زندانیان اعتصابی در ایران


تجمع اعتراضی در ۲۵ شهر جهان در حمایت

از زندانیان اعتصابی در ایران




تجمع اعتراضی در بیش از ۲۵ شهر جهان در حمایت از زندانیان اعتصاب غذاکننده برگزار شد.

روز شنبه در بیش از ۲۵ شهر جهان در حمایت از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده، تجمع‌هایی برگزار شد. کمپین اعتراض سبز با انتشار بیانیه‌ای در صفحه فیس بوک خود از سراسر ایرانیان در خارج از این کشور خواسته بود در تجمع‌های حمایتی شرکت کنند.

در بیانیه کمپین تجمع سبز آمده: «منابع خبری در طی روزهای گذشته خبر از وخامت حال محسن امین‌زاده، عبدالله مومنی، ابوالفضل قدیانی و حسن اسدی زید آبادی، از زندانیان اعتصاب‌کننده داده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده: «از همین روی کمپین اعتراض سبز از تمامی ایرانیان برون مرز دعوت می‌کند تا با شرکت در برنامه‌های اعتراضی این کمپین در روز شنبه ۲۵ ژوئن در سراسر دنیا و با حمل نماد‌های سیاه، صدای فریاد و اعتراض این زندانیان سرافراز را از قعر زندان‌های ایران به گوش جهانیان برسانند و حمایت قاطع خود را از اعتصاب غذای زندانیان سیاسی اعلام کنند.»

از همین روی در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک هم در حمایت از زندانیان اعتصاب کننده، مراسمی برگزار شد.

بنفشه رمضانی، از برگزار کنندگان این مراسم در شهر پراگ به رادیو فردا می‌گوید: «تجمعی که امروز در پراگ شکل گرفت، اعتراضی سبز بود برای حمایت از زندانیان سیاسی که از چند روز پیش اعتصاب غذا کرده‌اند و ما خواستیم بگوییم که صدای آن‌ها هستیم و از آن‌ها خواهش کنیم که به اعتصاب خود پایان دهند.»

تجمع کنندگان در شهر پراگ توماری آماده کرده بودند و تعدادی از آن‌ها در میدان واتسلاوسکه پراگ جمع شده و در سکوت نشستند و به دهان‌های خود چسب زدند تا به این ترتیب از زندانیان سیاسی اعتصاب کننده حمایت کنند.

بنفشه رمضانی می‌گوید: «یک سری بروشور آماده کرده بودیم برای آگاهی اذهان عمومی و شهروندان چک نزد ما می‌آمدند و در مورد این بروشور‌ها از ما سوال می‌کردند و برای آن‌ها توضیح می‌دادیم که چرا تجمع کرده‌ایم.»

بنفشه رمضانی از هماهنگ‌کنندگان این تجمع می‌گوید که هیچکدام از شرکت کنندگان در این تجمع اعتصاب غذا نکرده بودند اما اگر اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در زندان ادامه پیدا کند، آن‌ها هم دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

در همین حال پترا، از دیگر برگزار کنندگان این مراسم که خود از شهروندان چک است، دلیل شرکت خود در چنین مراسمی را اینطور به رادیو فردا توضیح می‌دهد: «چون قبلا هم در جمهوری چک آزادی نبود و کمونیسم حاکم بود، ما این مراسم را برگزار کردیم. مردم چک امروز خیلی در مورد ایران سوال کردند. آن‌ها هم دوست دارند در ایران آزادی و دموکراسی حاکم باشد.»

از پترا سوال می‌کنم برگزاری این مراسم چه کمکی به این مساله می‌کند که مردم چک ایران را بشناسند و متوجه شوند که در ایران چه می‌گذرد. او می‌گوید: «جمعیت زیادی امروز در میدان واتسلاوسکه پراگ جمع شدند و درباره این مراسم از ما سوال کردند. فکر می‌کنم حالا دیگر زیاد درباره ایران می‌دانند و دوست دارند روزی دموکراسی در ایران برقرار شود.»

شهرهای دیگری در اروپا و آمریکا هم به این حرکت پیوسته بودند. فرشیده تهرانی، از هماهنگ کنندگان تجمع در شهر وین به رادیو فردا می‌گوید: «ما هم هماهنگ با سایر شهرهای دنیا از کمپین اعتراضی سبز حمایت کردیم و تجمع ما با استقبال چشمگیری هم رو به رو بود. برنامه ما همراه با حامیان مادران پارک لاله برگزار شد که هر شنبه تجمع برگزار می‌کنند.»

خانم تهرانی همچنین می‌گوید که در شهر وین یک میز اطلاع رسانی قرار داده شده بود و بروشورهایی به زبان انگلیسی درباره زندانیان اعتصاب غذا کننده چاپ کرده بودند و درباره خشونت علیه زندانیان سیاسی و نقض حقوق بشر در ایران به مردم اطلاع رسانی کردند.

فرشیده تهرانی، از هماهنگ‌کنندگان این تجمع در شهر وین می‌افزاید خواسته تجمع کنندگان در شهر وین آزادی تمام زندانیان سیاسی و حمایت از آن‌ها و رسیدگی به نقض حقوق بشر در ایران بود.

در میدان ترافالگار لندن هم بعدازظهر شنبه مراسمی برگزار شد. فاریا بارلاس، از هماهنگ کنندگان اعتراض سبز در لندن به رادیو فردا می‌گوید: خواسته افرادی که در تجمع امروز در لندن شرکت کرده بودند، همبستگی با ۱۹ زندانی که اعتصاب غذا کرده‌اند و اعتراض به کشته شدند هاله سحابی و هدی صابر بود.

خانم بارلاس همچنین تاکید می‌کند در این مراسم شعاری داده نشد و بیشتر حالت عزاداری داشت و شرکت کنندگان عکس‌هایی از هدی صابر و هاله سحابی در دست داشتند و به عابران درباره شرایط زندانیان سیاسی به ویژه ۱۹ زندانی اعتصاب غذا کننده توضیحاتی داده شد.

این هماهنگ‌کننده تجمع لندن در ادامه می‌گوید در این مراسم بیانیه‌ای صادر شد و این بیانیه معرفی نامه‌ای از کمپین اعتراض سبز بود تا برای شهروندان لندن درباره وضعیت نقض حقوق بشر در ایران و وضعیت زندانیان سیاسی توضیح داده شود.

در شهرهای رم، اسلو، واشنگتن، واترلو، تورنتو، استکهلم، گوتبرگ، مونترال، ملبورن، کوالالامپور و چند شهر دیگر هم روز شنبه تجمع‌هایی در حمایت از زندانیان سیاسی برگزار شد. در همین حال شورای هماهنگی راه سبز امید در نامه‌ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار رسیدگی فوری به وضع زندانیان سیاسی شد که دست به اعتصاب غذا زده‌اند
radiofarda.co,26/06/2011
posted by londonmourningmothersiran at 04:36

0 Comments:

Post a Comment

<< Home