www.maderandaghdar.blogspot.com

Monday 18 July 2011

قوه قضائیه ایران: تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشرغیر قانونی است

قوه قضائیه ایران: تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر

غیرقانونی است













محمد جواد لاریجانی می گوید که تعیین گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر ایران قابل قبول نیست و ما این موضوع را نخواهیم

 پذیرفت
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، اقدام نهادهای بین‌المللی در تعیین گزارشگر ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران را غیرقانونی خوانده است.
محمد جواد لاریجانی، تعیین گزارشگر ویژه حقوق بشر برای ایران را یکجانبه و بدون مبنای قانونی خوانده و به خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) گفته است: "جمهوری اسلامی ایران با شخص گزارشگر حقوق بشر مشکلی ندارد، اما تعیین گزارشگر برای وضعیت حقوق بشر ایران قابل قبول نیست و ما این موضوع را نخواهیم پذیرفت.

اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، احمد شهید، وزیر امور خارجه سابق مالدیو و فعال حقوق بشر را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران انتخاب کردند.
بر اساس مصوبه شورای حقوق بشر، آقای شهید موظف است گزارش‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران را بررسی کرده و گزارش نهایی خود را در نشست در ماه سپتامبر، به اعضای شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کند.
تعیین این گزارشگر ویژه، استقبال فعالان حقوق بشر و مخالفان دولت ایران را به دنبال داشته است؛ در یکی از آخرین واکنش‌ها، ۶۷ نفر از چهره‌های شناخته‌شده ایرانی مقیم خارج از کشور، در نامه‌ای به آقای شهید، به او هشدار دادند که "تجاوزات حکومت جمهوری اسلامی" در ایران به حقوق بشر به "سطح بی‌سابقه‌ای" رسیده است.
در این نامه آمده بود: "دستگیری‌های خودسرانه فعالان حقوق زنان، حقوقدانان٬ روزنامه‌نگاران٬ دانشجویان٬ رهبران کارگری و فعالان حقوق بشر همچنان رو به افزایش است و موارد فزاینده اعتصاب غذای نامحدود، اقدام به خودکشی٬ مرگ مشکوک زندانیان در بند٬ و اعدام‌ها به راستی هراس‌آور است."
با این حال، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، روز شنبه، ۱۶ ژوئیه، گفته است که در کارنامه حقوق بشری ایران، هیچ تنش و نکته‌ای وجود ندارد و "تنش‌های موجود برای ایران فقط تهاجم سیاسی و تبلیغاتی مخرب غرب علیه کشور است."

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران

"ایران در موضع حقوق بشر، چیزی برای مخفی کردن و پنهان‌کاری ندارد"
او تاکید کرده است که "ایران در موضع حقوق بشر، چیزی برای مخفی کردن و پنهان‌کاری ندارد."
محمدجواد لاریجانی همچنین آمریکا و برخی کشورهای اروپایی را که او هم‌پیمان آمریکا خواند، متهم کرد که "ناقض قوانین حقوق بشری هستند و شهروندان خودشان را شکنجه و زندانی می‌کنند."
قطعنامه‌های شورای امنیت؛ ابزار تحریم یا موضع گیری سیاسی
در عین حال، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفته است که مسائل مطرح درباره وضعیت حقوق بشر در ایران "همانند سایر موضوع‌های غرب علیه ایران"، یک پروژه جدید سیاسی است. او قطعنامه‌هایی را هم که در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران مطرح می‌شوند، از جمله همین اقدامات غرب خوانده است.
با تعیین احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، گفت که این کشور، خود خواستار تعیین "گزارشگر موضوعی" بوده است و این فرد به تهران سفر خواهد کرد.
ولی صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران روز چهارشنبه، اول تیرماه، اعلام کرد که این کشور با سازمان ملل متحد در رابطه با حقوق بشر تعامل خواهد کرد، ولی "پذیرش گزارشگر" از سیاست‌های کشورش نیست.
با این حال، آیلین داناهو، نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که اگر ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه ورود ندهد، او در خارج از ایران "تحقیق همه‌جانبه‌ای درباره نقض حقوق بشر" در این کشور خواهد کرد.
خانم داناهو هشدار داده است که ممانعت ایران از ورود آقای شهید به این کشور، به جامعه بین‌الملل اجازه می‌دهد تا فشار بر حکومت ایران را زیاد کند و "به دلیل سابقه حقوق بشری، ایران را هرچه بیشتر به انزوا بکشاند."
از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، کمیسون حقوق بشر سازمان ملل متحد که بعدها به شورای حقوق بشر تغییر نام داد، چهار نماینده ویژه برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین کرده است.
پیش از این، ندرس آگوئیلار، رینالدو گالیندوپل و موریس دنبی کاپیتورن، گزارشگران ویژه حقوق بشر درباره ایران بوده‌اند که مأموریت دو نفر اول در ایران به سرانجام نرسید و مأموریت گزارشگر آخر هم در سال ۲۰۰۲ میلادی و پس از آنکه قطعنامه نقض حقوق بشر ایران در کمیسیون حقوق بشر رأی لازم را کسب نکرد، پایان یافت.
احمد شهید چهارمین گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران به شمار می‌رود. او دو دوره به عنوان وزیر خارجه مالدیو فعالیت کرده است و گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر، از او به عنوان "قهرمان" یاد می‌کنند.
آقای شهید در طول سال‌های فعالیتش، بارها دعوت‌نامه‌هایی را به نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر در سازمان ملل متحد فرستاد و از مسئولان آنها دعوت کرد تا برای بررسی وضعیت حقوق بشر به مالدیو بروند.
او همچنین مؤسس "انجمن جامعه آزاد" در مالدیو هم هست که تلاش برای بهبود وضعیت حقوق بشر، تحمل مخالف و مردمسالاری از اهداف آن به شمار می‌رود

www.bbc.co.uk/persian
 شنبه 16 ژوئيه 2011 - 25 تیر 1390
posted by londonmourningmothersiran at 00:57

0 Comments:

Post a Comment

<< Home