www.maderandaghdar.blogspot.com

Sunday 20 February 2011

اول اسفند ۸۹، روز اعتراض

اول اسفند ۸۹، روز اعتراض
مردم برای آزادی به خیابان آمدند

 با حضور هزاران نیروی امنیتی مجهز به همه ی وسایل سرکوب که خیابان های تهران و دیگر شهرهای بزرگ را اشغال کرده اند، نبرد حماسی مردم ایران علیه دیکتاتوری و برای کسب آزادی روز اول اسفند ماه را از هم اکنون به یک روز تاریخی دیگر برای جنبش سبز ایران تبدیل کرده است ...
دقایقی پس از شکل گیری تجمع اعتراضی امروز، مامورین نظامی-امنیتی در میدان هفت تیر به سوی مردم تیراندازی کردند.
به گزارش دانشجونیوز بر اثر شلیک این نیروها که مجهز به سلاح گرم بودند، یک نفر از معترضین در میدان هفت تیر به شهادت رسید. همچنین بر اثر درگیری ها در میدان هفت تیر تعدادی دیگر از مردم نیز مجروح شدند.
یکی از حاضران در صحنه به دانشجونیوز گفت شدت جراحت وارده بر فردی که مورد هدف گلوله قرار گرفت، به حدی بود که این شهروند پس از دقایقی در میدان هفت تیر جان سپرد. این در حالی است که بی بی سی به نقل از یک شاهد عینی دیگر گزارش کرده است که صدای تیراندازی از حوالی خیابان عباس آباد در تهران شنیده است.
از صبح امروز ماموران گارد ویژه و نیروهای انتظامی به همراهی نیروهای بسیج مجهز به انواع سلاح های سرد و گرم، در میدان های اصلی شهر حضور یافتند تا مانع از شکل گیری تجمع های اعتراضی مردم شوند ولی با این وجود در برخی از نقاط شهر تهران همچون میدان ولیعصر، میدان هفت تیر، میدان ونک و مقابل پارک ملت مردم تجمع کرده و شعارهایی بر علیه حکومت سر دادند.
مسئولین مختلف جمهوری اسلامی طی روزهای گذشته هشدار داده بودند که به شدت با تجمع مردم برخورد خواهند کرد. خبرگزاری فارس نیز از صبح امروز با انتشار خبری، پیشاپیش اعلام کرد که مردم توسط نیروهای مخالف جمهوری اسلامی کشته خواهند شد. اما علیرغم این مسئله گزارش های متعدد حاکی از آن است که شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، شیراز، مهاباد، سنندج، رشت و... شاهد حضور و تجمع مردم معترض است.
در تهران اخبار رسیده حکایت از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در میدان انقلاب دارد. گزارش ها همچنین حاکی از آن است که حوالی میدان ونک و پارک ملت شاهد انبوده جمعیت معترض بوده است. بی بی سی ساعتی پیش گزارش داده است که جمعیت معترض سبز در بلوار کشاورز در حال شعار دادن و حرکت به سمت میدان ولیعصر بوده است. این در حالی است که برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که در میدان ولیعصر پلیس ضد شورش به سمت جمعیت گاز اشک آور شلیک کرده است.
همچنین شاهدان عینی می گویند حوالی چهار راه پارک وی نیز گروهی از معترضان علیه رهبر جمهوری اسلامی ایران شعار هایی سر داده اند. همچنین تجمعاتی در خیابان سهروردی و خیابان ولیعصر مقابل جام جم نیز شکل گرفته است. آخرین گزارش ها حاکی از آن است در میدان انقلاب جمعیت معترض موفق شده اند به هم بپیوندند و جمعیت در حال افزایش است.

بی بی سی: گزارشها از تهران حاکی از شکل گرفتن تجمعاتی در برخی نقاط این شهر است و نیروهای ضد شورش نیز در برخی مناطق مرکزی این شهر مستقر شده اند.
سحام نیوز که دیدگاههای مهدی کروبی از مخالفان دولت ایران را منتشر می کند، از قول شاهدان عینی نوشته که در برخی از مناطق تهران تجمعاتی آغاز شده است و نیروهای ضد شورش نیز در برخی میادین حضور چشمگیری دارند.
بنابر این گزارش، در محورهای انقلاب - ولی عصر و میدان هفت تیر و خیابان سهروردی تجمع هایی شکل گرفته و میدان ولی عصر از سوی گارد ضد شورش بسته شده است.

یک شاهد عینی می گوید که نیروهای امنیتی و پلیس اجازه ورود مردم به میدان ولی عصر را نمی دهند و آنها را از منطقه دور می کنند.
گزارشهایی از تجمع در نزدیکی جام جم منتشر شده است که تلویزیون دولتی ایران در آنجا قرار دارد.
بنابر گزارشها، تجمع کنندگان شعار الله اکبر می دهند.
یک شاهد عینی می گوید که "لباس شخصی ها حضور گسترده ای در میدان ونک دارند و شعار حیدر حیدر می دهند".
در پی شرکت ده‌ها هزار نفر در تظاهرات اعتراضی روز ۲۵ بهمن در شهرهای مختلف، که به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی صورت گرفت، "شورای هماهنگی راه سبز امید"، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، با صدور فراخوانی خواستار برگزاری مراسم سراسری "بزرگداشت" کشته شدگان روز ۲۵ بهمن، در روز اول اسفند شده است.
در این فراخوان، از مردم خواسته شده تا در هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری، روز یکشنبه ساعت ۳ بعد از ظهر، در خیابان ها و میدان های اصلی تهران و شهرستان های سراسر کشور تجمع کنند.
در تظاهرات ۲۵ بهمن، که برای "ابراز همبستگی با مردم مصر و تونس" انجام شد، مخالفان دولت ایران به سر دادن شعار علیه آیت الله خامنه‌ای، رهبر ایران پرداختند. در جریان مقابله خشونت آمیز نیروهای امنیتی با معترضان، ده‌ها نفر زخمی و دو نفر کشته شدند.
اردشیر امیرارجمند، مشاور میر حسین موسوی، از رهبران مخالف دولت ایران از نیروهای سپاه و بسیج و انتظامی خواسته تا با مردم باشند.
او در گفتگو با شبکه تلویزیونی رسا، وابسته با مخالفان دولت ایران، گفته است که "ما از نیروهای سپاه، بسیج و نیروی انتظامی انتظار داریم در کنار مردم باشند، ما قصد نداریم همه نیروهای نظامی و انتظامی را به یک چوب برانیم و آنها را سرکوبگر ببینیم. امیدوار هستیم که آنها خاطره ای را که در ذهن مردم از دفاع مقدس باقی مانده زنده نگه دارند و نگذارند نام آنها در تاریخ در کنار سرکوبگران برده شود."
آقای امیرارجمند ابراز امیدواری کرد که مردم اول اسفند، "در کمال آرامش" و "با رفتاری مسالمت آمیز" در بزرگداشت یاد و خاطره محمد مختاری و صانع ژاله شرکت کنند و "فرصتی به عوامل خشونت طلب ندهند تا خشونت به خرج دهند."
بعد از راهپیمایی مخالفان در ۲۵ بهمن، ارتباط آقایان موسوی و کروبی محدود شده و هر دو در حصر خانگی قرار گرفته اند.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی معمولا نظرات خود را از طریق سایت هایی نظیر کلمه و سحام نیوز منتشر می کردند اما در چند روز گذشته، گزارشهای این سایت ها نشان می دهد که دسترسی به آنها امکانپذیر نیست.
سایت پارلمان نیوز متعلق به جناح اقلیت مجلس ایران، روز شنبه به نقل از شاهدان عینی نوشت که ماموران حکومتی مشغول احداث یک دیوار بزرگ آهنی در معبر ورودی خانه‌ میرحسین موسوی هستند.
ناآرامی‌های روز ۲۵ بهمن واکنش تند مقام های ایرانی را به دنبال داشت، و برخی از طرفداران تندرو حکومت ایران، خواهان دستگیری و حتی اعدام آقای موسوی و کروبی شده اند.
رادیو فردا: تجمع های اعتراضی مخالفان در نقاط مختلف تهران از سر گرفته شد
به دنبال فراخوان شورای هماهنگی راه سبز امید و فعالان مدنی برای بزرگداشت هفتمین روز کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری در تظاهرات ۲۵ بهمن، گزارش ها حاکی است که تجمع های پراکنده معترضان در تهران آغاز شده است و برخی نیز مقابل صدا و سیمای ایران اقدام به سر دادن شعار کرده اند.
سایت سحام نیوز، ارگان رسانه ای، مهدی کروبی در گزارش هایی خبر داده که در محورهای انقلاب – ولی عصر و در میدان هفت تیر و همچنین در خیابان سهروردی تجمعاتی شکل گرفته و مردم شروع به شعار دادن و فریاد الله اکبر هستند.
گزارش ها حاکی است که نیروهای ضد شورش در مناطق مرکزی و شلوغ تهران که احتمال تجمع معترضان در آنها زیاد است حضور سنگینی دارند.
بر اساس این گزارش ها، نیروهای نظامی و گارد ضد شورش با دهها دستگاه موتور سیکلت میدان ولی عصر را بسته اند.
سایت جنبش راه سبز (جرس) نیز از قول منابع خود نوشته است که جمعی از مردم با تجمع در برابر ساختمان صدا و سیما در خیابان ولی عصر اقدام به سر دادن شعار الله اکبر کرده اند.
همچنین خبرگزاری آلمان در گزارشی، از آغاز دوباره تظاهرات مخالفان در تهران خبر داده و گفته است که معترضان شعار الله اکبر سر داده اند.
هنوز گزارشی از برخوردهای احتمالی میان نیروهای نظامی و انتظامی با معترضان منتشر نشده است.
تجمع های روز یکشنبه با واکنش رسانه های نزدیک به دولت روبرو شده و خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، از قول چند هوادار دولت نوشته که «امروز منافقین (مجاهدین خلق) با همکاری فتنه گران قصد دارند سناریوی تجمعات جزیره ای و کوچک اما با سطح خشونت بالا و انبوه سازی کشته ها با اقدام مسلحانه را در دستور کار خود قرار دهند.»
این خبرگزاری می گوید که اعضای سازمان مجاهدین خلق «در روزهای گذشته وارد کشور شده و تصمیم دارند در صورت هر گونه تجمع احتمالی به منظور کشته سازی و با هدف ایجاد جو آشوب و خشونت، تعدادی از هموطنان مان را به شهادت برسانند.»
گزارش این خبرگزاری که هیچ منبع مستقلی آن را تایید نکرده در ادامه ادعاهایی است که مسئولان جمهوری اسلامی پس از کشته شدن دو تن از شرکت کنندگان در تظاهرات روز ۲۵ بهمن مطرح کردند.
در این تظاهرات، صانع ژاله، دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه تهران که اهل پاوه بود و محمد مختاری به ضرب گلوله کشته شدند که مقام های ایران با معرفی کردن صانع ژاله به عنوان فردی بسیجی، قتل وی را به «منافقین» نسبت دادند.
این در حالی است که مخالفان با انتشار عکس آقای ژاله با آیت الله منتظری و همچنین برخی از کارهای هنری و ادبی وی اعلام کردند که این دانشجوی کرد بسیجی نبوده و
از معترضان بوده است.
تظاهرات روز یکشنبه در حالی انجام می شود که میر حسین موسوی در حصر کامل خانگی قرار دارد و مهدی کروبی از حمله موتورسوارها به منزل مسکونی اش خبر داده است.



اخبار روز: http://www.blogger.com/
يکشنبه  ۱ اسفند ۱٣٨۹ -  ۲۰ فوريه ۲۰۱۱
posted by londonmourningmothersiran at 14:15

0 Comments:

Post a Comment

<< Home